tiistai 21. tammikuuta 2014

Valmennuskurssille ja plan B

Varmasti kaikki lääkishakijat miettivät valmennuskurssille osallistumista. Niin minäkin. Rajoitteena ensimmäisenä ansiotyö ja toisena perhe ja kolmantena kurssin hinta.

Kurssimaksun saisin järjestymään jotenkin. Mutta onko kurssin hyöty sitten niin suuri, että laitan perhe-elämän jäähylle noin kuudeksi viikoksi arki-iltojen osalta ja käyn joka päivä valmennuskurssilla? Ainoa minulle sopiva vaihtoehto olisi Eximian iltakurssi. Mutta Eximian kursseista olen lukenut ainoastaan huonoa palautetta. Yritä nyt sitten päättää mitä tehdä. Argh!

Toinen päässä pyörivä kysymys on "plan B". Eli mitä tehdä, jos sisäänpääsy ei onnistu. Olen nyt suunnitellut opintovapaata innolla ja siitä luopuminen tuntuu tosi tylsältä vaihtoehdolta. Mieluiten siis opiskelisin jotain muuta kiinnostavaa, töihin meneminen ei motivoi. Opintoala on täysin haussa, vaihtoehtoja on muutamia:

  • bioteknologia Tampereen Yliopistossa (vaikea päästä sisään, kuten lääkikseen)
  • KTM-tutkinto Lappeenrannan teknillisessä Yliopistossa
  • oman alan tohtoritutkinto, eli väitöstutkimuksen tekeminen

Voi kun joku muu voisi pähkäillä näitä asioita puolestani... 

3 kommenttia:

  1. Moikka, juuri blogiisi ajautunut lukija ilmoittautuu. Haen itse nyt 4. kertaa lääkikseen, teen dippatyötä juuri parhaillaan eli muutama rauta tulesssa täälläkin. Olen muutaman valmennuskurssin käynyt ja no, jos luet samaan tahtiin ja pääset kaikille luennolle/kokeisiin, siitä on hyötyä. Pääosin. Eximiasta mulla ei ole kokemusta, mutta samaa olen kuullut kuin sinäkin. Nyt en ole menossa valmennuskurssille, enkä ollut viime vuonnakaan. Aika ei yksinkertaisesti riitä ja huomaan sen olevan tehokkaampaa, että tekee itselle lukusuunnitelman, jonka mukaan etenee. Enkä saa siitä mitään, että joku kertoo saman jonka voin lukea kirjasta. Panostan mielummin itselle vaikeisiin asioihin. Vaikka DI-opinnoistasi on aikaa, se tieto on sinulla siellä jossain, nyt oon vaan aika herätellä se eloon. Luota itseesi! :) Oletko miettinyt osallistuvasi verkkokurssille, jossa voit katsella luennot kun kerkiät, saat materiaalit ja voit osallistua kokeisiin. Tietääkseni ainakin Valmennuskeskuksella on sellainen kurssi. Olen niiden yhden kurssin käynyt ja se oli hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi ja kiva kun tulit kommentoimaan! Valmennuskeskuksen koti-kurssia olen miettinyt, mutta hinta suolainen verrattuna eximian ilta-kurssiin. Mutta ehkä päädyn koti-kurssiin, koska eximian opetuksen laatu mietityttää.

      Onko sisäänpääsy jäänyt sinulla paljosta kiinni ja minne olet hakenut?

      Kiitti tsempeistä! Ja jaksamista sinulle dippatyön kanssa.

      Poista
  2. Moi,
    Ensimmäisenä parina kertana jäätiin kauas rajasta, mutta toissa vuonna oltiin muutaman pisteen päässä ja viime vuonna muistaakseni n. 6-8 pisteen päässä. Eli taitaa tämän vuoden hakukerta olla 5 kohdallani. Olen hakenut Tampereelle.
    Jään seuraamaan blogiasi! Tsemppiä lukemisiin! :)

    VastaaPoista